workout and healthy food

Halva mitt liv har jag varit relativt smal/normal. Men på senare år rätt klen. Vid 12 års ålder gick jag ner väldigt mycket i vikt. Från 56kg (det väger jag inte ens idag, så jag var nog rätt rulltig) till 48kg. Det var sommaren till 7an som jag gick av mig en hel del kilon. Eller cyklade rättare sagt. Hade skaffat mig en söt pojkvän vid namn Erik. Vi umgicks nästan varje dag under den sommaren, och anledningen till att jag gick ner i vikt var nog pga allt cyklande. Man gjorde ju inte så mycket annat spännande i ett förhållande när man var 12 bast. Vid flera tillfällen var vi på väg hem till honom, men efter halva vägen klagade jag att det var för långt, så vi vände och cyklade hem till mig istället. Det hände flera gånger. Sen blev vi även jagade 2 gånger av "Cykel-Pär", för att vi hade skrikit fula saker åt honom. "Cykel-Pär" kunde verkligen cykla snabbt!!


Vid 10 års ålder började jag med friidrott, men när jag började 7an så var jag för "cool" för att hoppa häck och stöta kula. Då var det mycket ballare att röka och gå på discon. Men sen började jag spela fotboll (gick på två träningar, blev kallad tå-fjutts drottningen, så jag lade av) sen började jag spela basket (gick på en träning, för det visade sig att jag inte kunde studsa med bollen och röra mig samtidigt). Men sen började jag med rugby, OJ va roligt det var! Tränade i 8 hela månader, men sen droppade mina jämngamla kompisar av och då var jag den enda 7an kvar i Krösa (rugbylaget hette så) och då var det inte lika roligt, så då hoppade jag av och missade matchen vi hade tränat till i 8 månader. i 8an var jag återigen för "cool" för att spela rugby, hade massa annat "viktigt" för mig. Sen i 9an var vi massor av kompisar som var med och tränade i Krösa. Världens bästa lag hade vi! Men mot slutet fick vi reda på att Vallhalla inte hade något lag, så då blev det heller ingen match. Ångrar än idag att jag inte var med på matchen i 7an. Vad jag vill komma fram till är att jag idagsläget inte är lika atletiskt längre som jag var när jag var yngre. Brukar sakna friidrotten, men vad ska jag göra? Satsa på en försenad karriär som 23-åring? Orkar ju knappt ta mig upp ur sängen i mellanåt. Rökningen gör ju inte saken bättre heller. Dyka upp på IP, 23 bast, resten av gänget har tränat i typ 10 år, är jätte snabba, starka och smidiga. Jag sätter mig ner och ska knyta skorna, knak-knak i varenda muskel, åtsittande cykelbyxor, en tight top och sen en liten midjeväska med en tändare och ett paket cigg i. Heja!


Så nu har jag börjat göra situps och armhävningar varje dag, nästan varje dag iallafall. För att känna mig någotsånär atletisk. Mest för att hålla kroppen stark, men också för att så fort jag lägger på mig liite i vikt, så hamnar dom kilona på magen. Inget på benen, inget på rumpan, inget på bysten, utan på magen.

Har märkt hur skönt det är att pressa sig till max när man gör situps. När man känner att man håller på att gå av, så tvingar man sig till att göra 30 till. Efteråt gör det så fruktansvärt ont i magen, nästan som att inälvorna har pajat, men gud så skönt det känns!


Så nu har jag kört värsta hård träningen inför Thailand i ca 3 veckor, med vissa dagars undantag. Heller inget godisätande eller läskdrickande, fast det har jag väl aldrig varit så förtjust i innan heller, men för sakens skull så har jag lagt av med det. Det enda jag saknar är delicatobollar. Hade en i kylen som skrek på mig varenda gång jag öppnade kylen. Efter 3 dagar stod jag inte ut mer, så jag bjöd hem pappa på lunch så han fick äta upp den. Puh!

Har en sån där situps-grunkamoj som gör att situpsen blir mer skonsamma för nacken, kan jag ta med mig den så planet som handbagage? Utan den så kommer jag ju inte hålla min träning. Det tråkiga med att jag har börjat träna är att så fort jag lägger av att träna så blir mina muskler fett. Så från att vara normal i kroppen, sen "vältränad", till lönnfet. Kan kanske jogga på stranden i Thailand?


Blir så avundsjuk när jag ser alla hurtiga människor. När jag var på Gran Canaria med mamma så verkade nästan alla på hotellet vara hurtiga och allerta. Varje morgon kom dom i sina cykelbyxor och sina gångstavar. Jag vill också vara så! Men jag orkar ta mig tusan inte det.

Sen vill jag också tillägga att man blir INTE mätt av "nyttig" mat. Igår kväll, istället för mackor, så åt jag 2 kokta ägg, 2 bitar kött, gurksallad, 3 bett av en morot och en halvbrun banan. Kände mig mätt, men inte behagligt mätt utan äckelpäckel-mätt. Idag till kvällsmat åt jag lax och gurksallad. Äntligen mätt, tänkte jag. Men nu, 30 min senare är jag hungrig, IGEN!

I somras fick jag en sån där väga-fett-vatten-och-muskel-våg. I somras hade jag 18% i fett, enligt tabellen var jag på gränsen till underviktig. Nu har jag 28% fett. Över normal alltså. Hur hänger det ihop? Man ska nog inte stå på en sån våg för ofta. Man blir nog störd.


Detta var då mitt nyttiga-tränings-inlägg.

Dags för armhävningar, sen hårinpackning. Viktig dag imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0