På en camping i Tjeckoslovakien


Nu ska jag dela med mig av en märklig händelse från när jag var liten. Det här en en historia som verkligen bevisar att världen är bra liten.

När jag var 5 år så var jag och min familj på bilsemester och vid ett tillfälle stannade vi till på en camping i dåvarande Tjeckoslovakien. När vi hade sovit där en natt så berättade min pappa för mig att en flicka hade kommit fram till honom och frågat efter mig på morgonen när jag låg och sov. Flickan kunde inte svenska utan hade haft med sig sin pappa som hade pratat antingen tyska eller engelska med pappa.
Pappa lovade att han skulle säga till mig att gå bort till deras husvagn när jag hade vaknat. Jag var typ rädd för utländska barn när jag var liten så pappa fick nästan tvinga mig att gå bort till flickan.
Det visade sig att flickan som hade frågat efter mig hette Zandra och hon var lika gammal som mig. Sen hade hon även en lilla syster som hette Jasmina. Vi lekte nästan hela dagen för sen skulle vi båda åka vidare.
Pappa hade pratat med hennes släktingar på campingen och dom hade berättat att dom var från Bosnien och var på väg till Sverige i förhoppning om ett bättre liv. Vart i Sverige dom skulle bosätta sig visste dom inte.
Jag, Zandra och Jasmina sa hejdå till varandra och fortsatte våra resor på varsitt håll och antog att vi aldrig skulle ses igen.

När jag blev 7 år var det dags att börja första klass. Många nya ansikten första dagen. Många man kände igen sen tidigare och många nya. Sen fick jag syn på en utländsk tjej med stort brunt lockigt hår... Jag kände igen henne men kunde inte riktigt placera henne. Bakom henne står en kvinna som jag också kände igen. Dom tittade tillbaka på mig som om dom slogs av samma tanke. Det visade sig att det var Zandra och hennes mamma som jag hade träffat i Tjeckoslovakien 2 år tidigare. Vi vinkade genast till varandra och blev därefter bra kompisar!

Vad är oddsen att dom skulle bosätta sig i Svärtinge av alla ställen i hela Sverige? För det första så är det nästan osannolikt att det ens händer, sen på den tiden bosatte sig nästan inga utländska familjer i Svärtinge heller. Så det var i sig väldigt udda också.
Ni Norrköpingsbor kanske vet vem jag pratar om, Zandra Zukanovic heter hon.

Det här är iallafall den mest otroliga händelse jag har upplevt och jag minns det som igår.

Kommentarer
Postat av: Clara

skumt, av alla i hela världen lixom..

2010-12-20 @ 18:05:53
URL: http://clarahartmann.blogg.se/
Postat av: Lisa

WHAT?! varför har jag inte fått höra det här förut. jag känner mig kränkt!



men ja, väldigt coolt.

2010-12-20 @ 22:49:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0