Färgblindhet

Dom som är färgblinda kan ju inte se färgerna röd och grön ifall dom ses tillsammans. Min kompis pappa var färgblind och han kunde inte se en röd boll på en grön gräsmatta. Jag har alltid trott att han inte såg bollen överhuvudtaget, men tydligen ser dom antingen konturerna eller färgen grå istället.
Detta fick jag alltså reda på för ett par dagar sedan, innan dess trodde jag att dom inte såg nånting alls. Att dom exempelvis kunde springa in i en röd traktor på en gräsmatta, eller köpa en grön t-shirt med ett rött hakkors på utan att veta om det. Jag och Lisa diskuterade detta underliga fenomen i fredags och hon trodde precis som jag, att dom inte såg något alls. Så jag började fundera på en jätte knäpp sak, att om någon tex klädde sig i helt röda kläder från topp till tå förutom huvudet och lade sig på en gräsmatta, skulle min kompis pappa då bara se ett huvud på gräsmattan?? JÄTTE SJUKT, tyckte jag och Lisa, för det hade vi ju aldrig tänkt på innan.
Men nu vet vi, att så är det inte. Färgblinda ser visst, fast inte just DEN färgen. Lite besviken faktiskt, hade varit mycket roligare om min teori höll.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja jag tyckte det lät lite konstigt att han inte såg bollen ALLS... :P

2010-03-20 @ 00:17:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0