Geogra(fis)vårigheter

Jag måste verkligen börja lära mig lite geografi. Jag är nästan pinsamt dålig på både mitt eget land och restrerande världsdelar.

För det första så kan jag nästan inga landskap. Vet ungefär att jag bor i Ötergötland, men vet därimot inte om det tillhör svealand eller götaland, eller vad det nu kan vara. Har alltid trott att Norrland är Sveriges nordligaste landskap (man tycker ju att det borde va det med tanke på namnet) men det visade sig vara Lappland. Sen gällande Europa, så är jag lite osäker på vilka länder som tillhör Europa. Fruktansvärt pinsamt. Men när det kommer till U.S.A så är jag helt lost. Jag vet inte vilka som är länder, eller stater. Kan inte skilja på sydamerika eller nordamerika. Vet att Kanada tillhör Nordamerika. Eller?

Sen blandar jag ihop sydamerika och sydafrika, inte för att det spelar någon roll, för jag kan knappt något om Afrika heller för den delen. Enligt mig så känns det som att Brasilien skulle kunna ligga jämter Italien eller Grekland. Jag vet att det är jätte fel, men jag har verkligen inget "kartminne". Sen har jag jätte svårt att veta vart ex Iran, Irak, Israel och Affganistan ligger. Är inte ens säker på att dom finns med på kartan eller inte. Gör dom det? Vart ligger dom i jämförelse med t.ex Italien? (Italien är det enda landet jag kan peka ut på en världskarta). Tillhör dom Europa? Eller tillhör dom Afrika? Dom länderna är väl rätt dammiga, dom måste ju använda palestinasjalar över munnen för att inte svälja sand, så då borde dom väl vara grannländer med Sahara? Där finns det ju mycket sand och damm. Men sen tillhör ju Sahara Afrika och jag har aldrig hört att en Iranier har blivit kallad "afrikan". Seriöst, jag måste verkligen plugga geografi.

Brukar spela Jeopardy på nätet och jag åker jämt dit på geografifrågorna!!


Till hösten:

Lära mig ALLA länder, alla stater, alla huvudstäder, alla landskap, VART på kartan alla länder finns, vilka länder som ingår i vad, samt alla större öar.


Överkurs: Alla hav, sjöar, vatten, floder, åar och kanaler.

Inte för att man MÅSTE veta mycket om vårat jordklot, men i mitt fall så skäms jag. Lite borde man faktiskt veta.

När jag var 12 år hade vi prov på Afrika. Jag satte ALLA länder och huvudstäder utom ett. Nu vet jag bara vart Kapstaden ligger. Och Egypten. Och att Saharaöknen ligger i Afrika.


Gjorde tester på nätet.
På Sveriges landskap: "Inte så bra, du hade bara 48% rätt". Råkade snöa in mig på Gästrikland och Medelpad. Gissade på dom 2 landskapen nästan hela tiden, tills jag fick dom rätt.

Huvudstäder i Europa: "Inte så bra, du hade bara 37% rätt". Hade inte hört talas om ca 30 % av dessa huvudstäder. Finns alltså 43 huvudstäder i Europa (44 med Sthlm, som inte var med på testet) Hade 16 (!!!!!) rätt av 43 möjliga. Yiz.


Kommentarer
Postat av: Bettina

Jag är helt värdelös på geografi också. Vi kanske ska ta några kurser ihop haha =)

2009-06-04 @ 20:38:52
Postat av: Johanna

Det skulle vara nåt! :)

2009-06-07 @ 17:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0