Thailandet

Då var man hemkommen från Thailand. (Kom hem till Norrköping i tisdags). Vi har haft 2 helt underbara veckor där nere. Går knappt att beskriva.

Säkert 40-50 grader i solen och minst 35 grader i skuggan. Havet låg på 30 oftast. Har aldrig någonsin badat i så varmt vatten, om man bortser från badkaret då. Kvällarna var så varma att man höll på att smälta. Lite bastu-känsla. Jobbigt många gånger, men man har ju inte varit bortskämd med varma sommarkvällar dom senaste åren så vi njöt till fullo. Svårt att få med all vi gjorde, men tänkte göra en snabb och kortfattad resumé.

Koh Lanta var stället första veckan. Där var det bara lugn och ro. Åt för ca 20 kr per måltid, billiga drinkar, Massage, pedikyr, mysiga barer, brända kroppar, bad i havet non-stop, sitta i solstolarna och titta ut över Indiska Oceanen, åka Tuk-tuk m.m


Andra veckan var vi i Ao Nang. Där var det lite mera fart. Mera uteliv och shopping. På mornarna hoppade vi på en Longtailbåt och åkte ut till öarna runt omkring. Hann med rätt många. Railay beach, Phranang, Poda, Phi Phi Island, Maya beach och Bambo Island. Helt underbart! Efter våra ö-äventyr slappade man antingen med en helkroppsmassage på 1 tim för hela 70 kr, eller så tog man sig en drink på "The last Fishermans" som låg nere vid stranden. Kvällarna bestod att shopping, åka taxi-moped (kostade 4 kr per skalle vart man än skulle), äta middag och dricka mängder av goda drinkar. Ao Nang var dock dyrare än Koh Lanta. Jag och Mikael gjorde av med 3000 svenska kronor tillsammans första veckan, medans andra veckan gick på 7000 kr. Lite skillnad. Men då levde vi ju verkligen livet också! Ingen blev riktigt sjuk där nere förutom jag som blev kass i magen 2 gånger (så jag missade 2 soldagar). Konstigt att jag blev dålig med tanke på vårat stora apoteks-sortiment vi hade med oss.

Flygningen var dock ingen höjdare. 10½ timme ner och nästan 12 timmar hem. När man äntligen hade somnat och man sen vaknade upp tänkte man varenda gång "Nu jävlar har jag nog sovit bort 6 timmar, då är det inte lång flygtid kvar. Va? Har jag bara sovit i 20 min????"


Sista dagen i Thailand vaknar jag upp av att jag är jätte kass i magen och känner mig febrig. Tog 2 dimor och toalettbesöken upphörde. På planet började jag få värk i magen, men försökte koppla bort det. Väl framme på Arlanda blev det lite värre. Vi checkade in på hotell och jag hoppades att värken skulle vara borta nästa dag. Men det var den inte. Nu var jag helt jävla förstoppad i magen, kunde inte gå på toa hur gärna jag än ville. På tåget hem till Norrköping blev jag jätte febrig och fick världens frossa! När vi kom hem till Norrköping drack vi kaffe (första koppen på 15 dagar!!!!) och jag kunde äntligen gå på toa. Skönt. Efter att vi hade ätit mat, som mamma var så gullig och hade lagat till oss, så blev jag asdålig. Kass i magen, återigen febrig och började frysa helt hysteriskt. Gick och la mig vid 21 och somnade nog av ren utmattning av frossan. Skakade sådant att tänderna hackade och musklerna värkte. Hade 37,9 i feber. Inte alls mycket.

Dagen efter var ännu värre. Frös så sängen vibrerade och magen värkte sådant att jag skrek ut av smärta. När jag mådde som värsta hade jag 36,9. Jätte konstigt. Sov vidare. Vaknade av att jag hade svettats sådant så jag trodde att jag hade pissat ner mig. Men mådde trots det relativt bra. Tog ändå febern för att veta om jag skulle ta någon mer panodil. Oj, 39,9! Har i vuxen ålder aldrig haft så hög feber. Då blev jag orolig. Mikael började Googla för fullt, men utan resultat. Senare på kvällen hade jag såna magsmärtor så vi var tvungna att åka till Akuten. Denna svenska sjukvård.. Hon tyckte att jag var så pass ung att jag kunde åka hem och palla mig igenom natten och sen åka till vårdcentralen dagen därpå. Fick iallafall 4 Ibumetin (!) Hon gav mig även lite tips på vätska jag kunde dricka. Resorb (apoteket var stängt), vatten, te (gärna med mycket socker sa hon) och saft eftersom det också innehåller socker. Så jag började pimpla te med rätt mycket socker i, blev inte ett dugg bättre. Ringde V-centralen dagen efter och dom tyckte inte det verkade vara något att oroa mig för, men om jag nu var SÅ HIMLA OROLIG så kunde jag ju droppa in på deras drop-in mottagning kl.10 dagen efter. Men dagen efter försvann smärtorna så jag struntade i att gå dit (enligt henne verkade det ju ändå onödigt). Ringde i fredags till sjukvårdsrådgivningen för att få svar på lite frågor ang magen, då visar det sig att SOCKER är det sista man ska få i sig eftersom det gör att man får ÄNNU mera diarré. Hallå? Va fan är det för nötter som sitter på akuten?

Hur som helst är jag fortfarande ASKASS i magen och tänker gå till v-centralen imorgon. Har nu varit kass i 7 dagar och gått ner 5 kg. Väger nu 51 kg och så lite har jag inte vägt sen jag var 13-14 år. Så imorgon måste jag fixa ett sjukintyg, annars får jag inga pengar.


Kolla gärna in Thai-bilderna på http://lipidami.bilddagboken.se/


Kommentarer
Postat av: jessica

Stackars Johanna! Hoppas du kryar på dig!! kram

2009-03-12 @ 09:12:21
Postat av: Åsa

De behöver SKA ta avföringsprover från en som kommitt från asiatiskt land osv med magbesvär.Finns massa parasiter o bakterier du kan ha fått i dig.Idioter.Dessutom CPR för kolla så du inte har nån infektion i tarmen .PRONTO.Kramis

2009-03-15 @ 08:51:04
Postat av: Jag

Nu Åsa behöver du inte oroa dig längre, idag har jag gjort mitt första salmonella-prov, nu återstår bara 2 prov till, sen borde jag få svar :) Kram

2009-03-17 @ 11:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0