Blodtrycksfall!


Min Oskarshamns-resa har blivit inställd. Vaknade imorse av mensvärk. Gick upp och tog 2 tabletter och halvvägs ut till köket blev jag jätte yr.
Har normalt sett ganska lågt blodtryck så jag är lite van vid att bli yr.
Men detta va nåt helt annat.
Helt plötsligt blir jag kallsvettig och illamående. Går in i badrummet ifall jag måste spy. Får lägga mig naken på badrumsgolvet och kyla ner mig.
Detta gjorde jag i flera omgångar. Synen och hörseln försämrades och jag började få stickningar i händerna.
När stickningarna tillslut började i tungan blev jag rädd och ringde mamma. Sen sjukvårdsrådgivningen. Jag började bli torr i munnen och tungandad så hon på 1177 skickade en ambulans på en gång.
Stickningarna fortsatte sen i fötterna och sen avtog det helt och hållet.

När ambulanskillarna kom hade jag förflyttat mig ut till hallen då jag hade tvingat mig upp för att låsa upp dörren eftersom hon på SOS-alarm sa att dom va tvungna att bryta upp dörren annars.

Där ligger alltså jag på mage i mina fina rosa små trosor med texten "Kiss me" över hela rumpan.
Den ena killen undersökte mig och den andra letade efter kläder åt mig.

I ambulansen började jag hyperventilera. Jag kunde inte sitta still och han hade pga det svårt att få ett korrekt blodtryck på mig. När han väl lyckades låg jag på 97/30-nånting.
Kanylen han satte dit gjorde extra ont eftersom jag inte kunde sluta skaka i armarna.

Självklart mådde jag ganska bra när jag väl kom fram till akuten. Då känner man sig nästan dum som tar upp deras tid. Men dom ville kolla EKG och ta lite tester ändå och allt såg bra ut.

Läkaren sa vad jag hade råkat ut för (jätte konstigt ord) och det kunde liknas med ett kraftigt blodtrycksfall.

Nu är jag frusen och trött. Bara måttligt yr. Tycker att alla som tog hand om mig på akuten var toppen! Vänliga, snabba och proffsiga.
Läkaren sa att jag va tvungen att ta det jätte lugnt nu ett par dagar och det är nog första gången jag har hört en läkare säga "undvik motion".

Mindre tjusig bild på mig men det får ni stå ut med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0