Första advent

Våran s.k "tjejklubb" (tjejklubb låter jätte töntigt, ja vet, men vi har inte kommit på nåt bra namn till "klubben" än) ska för första gången ses på lördag! Jag och Clara diskuterade för ett par månader sedan att det finns så många olika "loger" runt omkring i Sverige. även världen, där en massa kvinnor ses vid vissa utvalda tillfällen där dom.. ja, vem vet vad dom sysslar med, det är ju hemligstämplat. Men för att få vara medlem i en sådan "loge" så måsta man personligen bli inbjuden av någon som tillhör sällskapet, och vi känner ju INGEN här i Norrköping som är medlem i någon sådan klubb. Så då bestämde vi oss för att starta en egen klubb!
Vi bjöd in 3 vänner var. 5 av 6 ville vara med. Sen får även dom som vill bidra med en "egen" kompis. På så sätt blir vi fler och fler tjejer som träffas. Så på lördag mjukstartar vi med en glögg-och-pepparkaks-kväll hemma hos mig. Just bara för att se hur många som kommer och visar intresse för en fortsättning. Ska bli spännande. Alltid kul att träffa nya människor.

Är lite penga-putt just nu. Har inte riktigt fattat a-kassans utbetalningssystem. Först tog det ca 2 månader innan första utbetalningen skedde, trots att jag hade frågat dom gång på gång om dom saknade några papper som jag skulle skicka in, men nej nej nej, alla papper var redan inskickade, jag hade inte missat något. Men efter 2 veckor får jag ett brev på posten där det står att jag har glömt att skicka in ett JÄTTE VIKTIGT papper, och att dom ABSOLUT INTE kan betala ut några pengar förens det JÄTTE VIKTIGA pappret var inskickat! Hallå, är dom schitzo eller? Anyway, jag skickade in det super viktiga pappret och det tog ju sin lilla tid innan jag fick pengarna eftersom dom var ju då tvungna att handlägga och ta beslut om jag hade rätt till någon ersättning. my god.
sen fick jag iallafall 2 månader utbetalade på raken. Sen skickade jag in alla kassakort för den 3 månaden som hade passerat, 5 dagar senare hade jag pengar på kontot igen! Tydligen så betalar dom ut pengar var 14e dag. Inte alls bra att få så mycket pengar på en o samma gång. Fick för 3 månader inom loppet av en vecka ungefär.
Nu har jag inte fått pengar på över en månad. På nåt lustigt sätt. Så vi har fått leva på Mikaels lön nu tills mina pengar droppar in på kontot. (antagligen nu i veckan). Men det är jobbigt att få pengarna utbetalade vid så olika datum. Vanligtvis är man ju van att man får pengar/lön den 25e.
Var på stan med mamma i torsdags. Hade typ 500 kr på kontot. Inte läge att shoppa loss då. Självklart var det rea i varenda affär. När man är fullsketen med pengar hittar man aldrig nåt, men är man fattig som en kyrkråtta är allt snyggt! Precis allt! Man vill verkligen köpa allt fint man ser. Det slutade med att jag köpte ett luciatåg från guldfynd och en kortärmad polo.
Berättade för Mikael när jag kom hem hur deppig jag hade varit på stan.
- Det känns som att vi är jätte fattiga..
- Men Johanna, vi är inte speciellt rika just för tillfället.

Sen så måste vi spara undan så mycket vi bara kan, till Thailandsresan. Så vi måste hur som helst leva på existensminimum. Men det gör mig inget, jag vet ju att pengarna går till något bra! Men det är inte kul att spara så länge och så mycket. Sen får vi ju självklart skylla oss själva som inte började spara i god tid.

Idag är det första advent. Gardiner, stjärnor och lyktor är på plats. Det är jätte mysigt här hemma. Började smygpynta redan igår, men när jag började placera ut tomtar i lägenheten sa Mikael att jag gick för långt. Varför kan man inte pynta fullt ut nu för?? Fast gör man det så kanske man hinner tröttna på allt pynt innan julafton ens har varit.

Bara 2 dagar kvar tills jag ska "operera" mig. Ska inte dit förens 14.00. Skönt tänkte jag, då har jag lång tid på mig att.... va nervös.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0