Föräldrar-taktik

Typiskt exempel från när jag var liten när mina föräldrar inte ville göra mig besviken genom att säga "nej, det får du inte" :


- Mamma, får jag leka med Caroline idag? (Caroline var den enda kompisen som bodde skit långt bort)
- Det får du fråga pappa om
Jag springer ner till pappa som är nere i garaget
- Pappa, får jag leka med caroline idag?
- Det är nog bäst att du frågar mamma om det
- Men mamma sa att jag skulle fråga dig
- Okej, men säg till mamma att hon får bestämma det istället
Jag springer återigen upp till mamma som är inne i huset
- Mamma, pappa sa att du skulle bestämma om jag får åka till Caroline och leka idag
- Nä, men jag tycker faktiskt att pappa kan bestämma det idag, så spring ner till pappa och fråga igen.
Ännu en gång springer jag ner till pappa i garaget och så fortsatte det, tills jag tillslut hade sprungit så många gånger fram och tillbaka att jag glömde bort vad fan jag ville få svar på.

Smart drag av mina föräldrar! Trötta ut mig och få mig att ge upp så dom slapp säga "Nej Johanna, Caroline bor så långt bort, är det inte bättre att du leker med någon som bor i närheten istället?"
På så sätt slapp dom göra mig ledsen.


Annat exempel när nån utav mina föräldrar faktiskt tog ett beslut.


- Mamma, får jag ta en banan?
- Nä, inte nu. Vi ska äta om 10 minuter så du kan väl ta en frukt efter maten istället?
(jag ville ju självklart ha en banan så jag gick ner till pappa på undervåningen)
- Pappa, får jag ta en banan?
- Fråga mamma
- Men mamma sa att jag skulle fråga dig (lögn)
- Ja, men det är väl klart att du kan ta en banan
Jag går upp och sätter mig i vardagsrummet och äter min banan, mamma ropar efter en stund att maten är klar.
- Men Johanna, jag sa ju att du inte fick ta någon banan förens efter maten
- Men pappa sa att jag fick det
- Kjell, har du sagt att Johanna fick ta en banan?



Sen kunde dom alltså stå och diskutera detta medans jag åt upp min banan i lugn och ro.


Kommentarer
Postat av: Anna

Hahaha, jäkla skitunge :)

2009-11-27 @ 10:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0