Yu stin kih po

Varför ska jag alltid hamna bakom folk som luktar äckligt när jag åker buss och spårvagn? Det händer nästan jämt. Så nu har jag börjat granska folket som redan sitter för att försöka skaffa mig en uppfattning om vem som ser ut att lukta godast eller vem som ser ut att va en potentiell stinkbomb.
Idag lyckades jag inte med detta då jag redan satt ner när 2 stycken satte sig framför mig.
Hon snett framför mig hade sån äcklig kroppsodör att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Man kan ju inte säga till heller. Hade det gällt någontingen helt annat som tex att personen framför satt och skrek eller for omrking i sätet, så kan man ju säga "sitt still" eller "sluta skrika", men i detta fall så är man ju körd.
Jag kan ju inte säga "Ursäkta damen, men skulle du kunna tänka dig att sluta lukta illa?"
Kan faktiskt inte förstå HUR en del kan lukta så som dom gör.


Jag blir så frustrerad, för hur kan folk ha så jävla dålig hygien?? Om man bortser från hemlösa (som faktiskt inte har något val), så borde alla äga en tandborste och tandkräm, man har alltid tillgång till dusch eller badkar med rinnande vatten, (jag har då aldrig varit med om att folk bor utan dusch iallafall), man kan tvätta sina kläder, alternativt BYTA kläder om dom man har på sig luktar äckligt. TVÄTTA HÅRET! Det är den mest bristande aspekten i dom flesta fallen, att deras hår stinker. Deodoranter finns, t.o.m för endast 10 kr på Ö&B. Jag säger inte att jag jämt luktar super gott, men om jag skulle lukta äckligt så kan man iallafall identifiera VAD det är som luktar äckligt i mitt fall. Ex att jag luktar rök, eftersom jag är rökare, eller om man har käkat vitlök så är kanske inte min andedräkt toppen i vissas näsborrar, men just den här oidentifierade lukten som vissa bär runt på, det är den jag blir så arg över att behöva sitta och andas in.


Idag luktade den här kvinnan typ (TYP, för jag vet ju som sagt inte exakt vad det var som stank) blöt hund, kattmat, smutsig hårbotten, ost (ost är ju verkligen en toppen-härlig lukt att sitta och inhalera), lik och rutten frukt.


Mina tips för att undvika dålig hygien:
* Duscha vid behov
* Tvätta håret vid behov, ha gärna i nån produkt som luktar gott
* Borsta tänderna MINST 2 ggr om dagen, använd tandtråd!
* Tvätta händerna efter varje toabesök
* Deodorant, funkar det inte pga för mycket svettningar, köp "Absolut torr" på Apoteket
* Tvätta dina kläder, ha inte samma kläder på dig i flera dagar i streck.
* Tvätta även dina ytterkläder, för dom kan också lukta trots att man bara har dom utomhus.

Det borde ju inte vara så svårt.


När jag var liten blev jag uppfostrad att god hygien var jätte viktigt. Jag blev vansinnig många gånger när mamma eller pappa skulle tvätta av mig på kvällarna innan läggdags eftersom dom tvättade inte bara händerna på mig utan dom tvättade hela vägen upp till armbågarna, ansiktet tvättades enda ner på halsen, nya rena kläder lades fram varenda dag, trots att jag egentligen hade velat ha på mig mina använda trosor och strumpor, eftersom jag fick för mig att rena underkläder var "stela". Men det var aldrig något snack om saken.

Man vet ju hur man ska hålla en god hygien, speciellt som vuxen. Tråkigt inlägg, men jag blir verkligen så frustrerad över att folk missköter en sådan uppenbar och viktig del av vardagen. Man SKA fräscha till sig varje dag, inte bara på julafton eller sin födelsedag, utan VARJE JÄVLA DAG!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0