Fimpa för livet!



Min önskelista till Jul:

Att min mamma, pappa och min syster slutar röka, samt att Mikael slutar snusa.
Det kostar dom ingenting, utan dom kommer snarare gå plus om dom lyckas med detta. Både ekonomiskt och hälsomässigt. Det är det ENDA jag vill ha av dom i julklapp, annars kan det va. Vill dom inte försöka sluta för min skull så vill jag inte ha någontingen alls. Ibland funderar jag på om vissa VILL röka..

Jag VET hur jävla irriterande det är när en f.d rökare håller på att tjata på folk som fortfarande röker, men jag har fått höra så många klagomål under mina år som rökare så nu klagar jag tillbaka.
Jag har fått höra saker som "Du ska bara veeeeta hur skönt det är att vara rökfri, slippa tänka på vart man la tändaren eller om cigaretterna räcker" eller "Undra om jag hann sluta i tid??!"
Min mamma håller faktiskt på att försöka sluta röka igen och jag hoppas verkligen att hon lyckas! Men man måste lägga ner lite energi själv och inte bara tro att tabletterna ska klara hela biffen.

Jag tycker att livet är för kort för att röka bort ca 10-20 år av det. Jag har inte fått barn ännu och jag vill inte begrava mina föräldrar i lungcancer innan dom har fått uppleva mina barns student eller när min dotter/son kanske gifter sig eller liknande.

Skulle även vilja att min svärfar, svägerska, Anneli, S-Å och Margita slutade med snus och cigaretter, men dom tillhör ju inte min egna familj så därför har jag ingen rätt att gnälla på dom på samma sätt.

Nackdelar med rökning:
* Lungcancer
* KOL
* Gula tänder
* Dålig andedräkt
* Noll kondition
* Dålig blodcirkulation
* Dålig ekonomi
* kläderna luktar äckligt
* Rökhosta
* Nedsatt imunförsvar (jätte bra när man börjar bli lite äldre!)

För varje cigarett du röker tar du ett spadtag till din egen grav!
Om man skulle få höra att någon i ens närhet får lungcancer pga flera års rökande, vad blir man mest; ledsen eller jävligt förbannad? Personen har ju själv dragit på sig den sjukdommen. Det kan ju KNAPPAST komma som en chock om en rökare får diagnosen lungcancer eller KOL?

Snälla mamma, pappa, syster och Mikael, sluta, för min skull! Ni vet ju själva hur ledsna ni skulle bli om jag började röka igen.




En fin och svart lunga

Kommentarer
Postat av: AnnaP

Hmm, du har rätt!

Jag vill verkligen sluta röka, men man kommer liksom aldrig dit. Jag har 2 barn (det vet du ju) men ändå så går det inte!

Funderar på tabeltter snart alltså!

kram

2010-10-26 @ 09:25:51
Postat av: Mr.Nimvall

Jag ska försöka sluta till Jul gumman, jag lovar!

Älskar dig

2010-10-26 @ 21:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0