Inget Julbord?

Nackdelar med att vara arbetslös.

Man får inte gå på julbord med jobbet. Man kan ju visserligen planka in med något annat sällskap, men för att slippa stå utanför en restaurang och invänta en stor skara så måste man ta reda på tid och plats. Man måste också ta reda på vad det är för firma man sällskapar med. Antingen att man är insatt i det man påstås jobbar med eller så måste det vara en stor firma med många avdelningar där många är mer eller mindra okända för varandra, annars kan det bli pinsamt när ens bordsherre frågar "Vem fan är du?"
Ska nog forska vidare i den här idén, ja menar, det vankas ju fler julbord här omrking i stan... Än är det ju inte kört för mig. Måste dock ta reda på tid och plats för att slippa frysa ihjäl när jag står utanför olika restauranger och inväntar ett stort sällskap.

Jag kan aldrig ringa till lönekontoret och skrika att min lön inte stämmer och att jag minsann inte fått betalt för den där kvarten jag jobbade över förra månaden! Detta har man upptäckt efter att ha suttit med kalkylatorn i 78 timmar och räknat. Men rätt ska vara rätt.

Jag kan heller inte hurra över att lönen kommer tidigare eftersom den 24e infallen en lördag eller söndag. När man är arbetslös kommer pengarna lite hur som helst. Dom kommer när dom kommer OM dom kommer. Tror det är A-kassans slogan faktiskt.

Jag får inte gå på firmafest. Eller där kan julbords-planen säkert också funka men återigen så krävs det lite forskning. Men efter like alkohol kryper sanningen kanske fram att jag inte alls tillhör deras gäng. Ni vet ju hur ärlig man kan bli på fyllan, och då blir man kanske återbetalningsskyldig för planksteken och vinaren man har hävt i sig under kvällen.
Minus = kan bli pinsamt om man blir påkommen, kan även bli svårt att betala notan när man är arbetslös.
Plus = Jag går därifrån mätt och onykter, man kan ju alltid dra vidare efter det...

Jag har ingen semester att räkna ner till. Många tror att det är semester att vara arbetslös men semester enligt mig är sol, alkohol, resor, bad, njutning helt enkelt. Vissa av dom sakerna kan jag säkert åstadkomma här hemma. Det är ju bara att krypa ner i badet med en pilsner, men ska man leva så varje dag för att få lite semester-känsla så antar jag att jag har ett större problem än att jag är arbetslös. För det första kommer jag antagligen torka ut om jag ska bada badkar varenda dag, ölkagge efter alla öl och jag kommer antagligen få lite alkoholproblem. Och det vill jag ju inte. Kommer ju gå åt sjukt mycket lotion!

Jag saknar:


Att få bära tunga kartonger


Ha trevliga samtal med jobbarkompisarna på rasterna


Hurra när snön helt plötsligt kommer


Dra ner på rökningen


Plasta in mig med svart plastfilm


Uppskatta rasterna


Gå på flotta lunchställen och glänsa med mitt fina bordsskick





Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahaha sista bilden gjorde min dag! Du i ett nötskal. puss

2011-12-07 @ 20:14:51
Postat av: Pernilla

Fy faan vad jag gillade detta inlägg! Känner igen precis allt det du skriver!!!

2011-12-07 @ 21:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0