Överlevnadsinstinkt


Jag har jätte lätt för att leva mig in i olika situationer. Jag känner lätt panik trots att jag inte ens ska genomgå eller uppleva det jag tänker på. Känns nästan som en överlevnadsinstinkt. Att jag måste tänka mig in i situationen, drabbas av panik, känna efter och sen grundligt fundera över hur jag skulle göra om det var mig det handlade om.
Fruktansvärt onödigt att slita ut hjärncellerna på sånt.
Såg på Biggest loser igår och då skulle dom hoppa från ett torn som var över 300 meter högt. Jag satt som förlamad framför tvn och kände att jag var tvungen att fatta ett beslut om jag skulle ha gjort samma sak.
Kom fram till att jag skulle hoppa, men sen å andra sidan så vågar jag inte ens hoppa från en brygga sen jag hoppade från 10an och nästan bröt ryggen.

Efter Titanic så hade jag världens båtskräck. Sommaren efter Titanic hade haft premiär så skulle jag åka till Gotland och hälsa på en vän. Ensam.
Började skriva ett avskedsbrev till alla jag älskade IFALL båten skulle sjunka. Jag blev jätte ledsen och fick verkligen för mig att båtfan skulle sjunka. När jag var klar med brevet bröt jag ihop. Kom på att pappret skulle ändå inte bevaras i vattnet utan det skulle blötas upp till papé maché och ingen skulle kunna läsa mitt avsked.
Om man ändå hade packat ner ett kassaskåp i resväskan...

Har alltid haft skräck för sjöar och hav, fiskar, valar och andra läskiga monster som lever i vatten. Första gången jag flög var jag 11 år. Då flög jag ensam. Jag skulle på glutenläger i Stockholm. (Ja vet, glutenläger, jätte pinsamt, Mikael mobbar mig varje dag) och då funderade jag på hur jag helst skulle vilja störta om planet nu skulle störta. Mjukast landning skulle ju vara i vatten. Men då kom jag och tänka på alla fiskar som finns... Så då va frågan, vill jag störta i vatten, drabbas av panik och sen drunkna? Eller störta på land och antagligen dö med en gång?
Nu vill jag ju såklart inte stå inför detta val, men fundera kan man ju alltid göra.

Har alltid samma tanke varenda gång jag flyger. Känns som att det förstör lite av resa-på-semester-feelingen. Tur att det finns sprit på planet. Dom har ju så goda viner. Noggrant utvalda delikata viner. Men har man druckit häxblandning så går väl flygplans-alkohol ner, den matchar ju åtminstonde flygplansmaten.



Kommentarer
Postat av: Lisa

överlevnadsinstinkt eller paranoia? i vilket fall som helst så lider jag också av det :P btw, det låter mkt roligare (läs "töntigare") om du skriver gluten CAMP. :) puss

2011-11-11 @ 15:16:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0