Udda husdjur


Kom och tänka på alla husdjur jag har lyckats avverka under mitt liv. Förutom hamstrarna Lukas, Lisa, Bosse, Hanniball, Lasse och resten av gänget så har det varit en rad udda husdjur jag har vårdat.

Vi börjar med Hoppande bönorna.
Man fick köpa 3 st hoppande bönor på Arken Zoo i Oskarshamn. Dom kom i en liten ask och deras uppgift här i livet var att just hoppa. Lättskött husdjur som inte behövde matas. Den hoppade ca 1 gång var 10 minut och blev såklart tråkig ganska fort. Tanken är att larven inne i bönan ska "förpuppa" sig och bli en larv och sedan fjäril. Minns inte alls vad som hände med mina 3 bönor men dom hamnade väl antingen i dammsugaren eller så råkade väl mamma städa undan dom bland allt annat skräp som finns i en 10-årings rum.



Köpte en randig liten ål när jag var akvarie-besatt. Vet inte hur mycket fisk jag hade i den där lilla skålen. Denna ål var ju randig och fin när den simmade men denna ål tyckte det var roligare att borra ner sig i sanden och ligga där i flera dagar. Mindre kul tycktye jag så jag tog alltid en penna och petade ner i sanden för att få fart på den. När den väl var i gång var den supersnabb (panikslagen antagligen) och skvätte ut massor av vatten över kanten. Sen blev det sportlov och innan jag skulle åka upp till min syster i Norrköping kunde jag inte hitta ålen. den fanns verkligen ingenstans. Tänkte att dom andra fiskarna säkert hade ätit upp den. Efter en vecka när jag kom hem bestämde jag mig för att möblera om. Då hittade jag ålen. Död, platt och uttorkad bakom mitt skrivbord. Den hade antagligen tjongat ut sig själv över kanten. "Vilken miss" måste den ju ha tänkt.


(såg ut ungefär så här..)

Sen skaffade jag mig en s.k "Amöba". En jätte stor och äcklig manet-klump som man skulle mata med kallt te varje dag. Minns faktiskt inte vem jag fick den av men mamma sa att "klumpen" fick bo i klädkammaren för hon mådde illa när hon såg den. Detta husdjur luktade jätte äckligt och tillslut stank det i hela klädkammaren. Inte nog med det, den födde även barn var 3e lördag. Första och enda "förlossningen" skedde ihop med Sofie och med hjälp av en galge. Barnet fick Klara. Den skulle sen fraktas i en Big Pack burk på Klaras pakethållare, tills Jimmy sparkade på Klaras cykel och amöba-bebisen dog i sanden på en lekplats i Kristineberg.


(Hittade ingen bild på någon Amöba men den såg ut ungefär så här, som en gigantisk och slemmig manet)

Sista skumma husdjuret som jag har ägt är faktiskt Triopserna jag köpte på nätet. I vuxen ålder. Ska tydligen va något forntida sjödjur från dinosauriernas tid. Enögda cyklop-djur som är kanibaler. Lade i alla dessa "ägg" i en stor saftkaraff och hade en stark lampa på dygnet runt. Efter några dagar så började det simma runt en massa smått skit i karaffen och det visade sig finnas liv i vattnet. Dom växte till sig och började äta på varandra. Efter ytterligare ett par dagar var det bara en enda stor fet triops kvar. Jag började må illa av att se den så den spolades faktiskt ner i toaletten. Och karaffen slängdes efter det.



Idag känner jag att jag har gjort mitt på husdjursfronten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0